5 sjove lege med ord

Her er fem sjove lege med ord, der er særligt henvendt til mindre børn (3-5 årige):

1. Følepose

Kom forskellige genstande i en pose som fx en bil, en strømpe, en bold eller legoklods i en stofpose, efter at du har talt med dit barn om de for- skellige ting. Herefter skal dit barn stikke hånden ned i pose, mærke efter og fortælle hvilken genstand, han/hun har i hånden.

 

2. Hvad slutter det med?

Sig forskellige sætninger, der skal slutte med et ord, som barnet skal gætte. Hver gang han/hun gætter rigtigt, vinder hun/han en rosin eller noget andet. Du kan starte med fx at sige: ”Lige inden jeg skal sove, børster jeg …” (tænder) ”Om sommeren er det …” (varmt).

 

3. Kan du smage, hvad det er?

Til denne leg kan du fx bruge en skive banan, en rosin eller et stykke andet frugt. Først skal I tale om, hvad de forskellige frugter hedder, mens I smager på dem. Derefter skal dit barn lukke øjnene, mens han/hun smager på frugterne. Læg et viskestykke over resterne af frugterne, før dit barn åbner øjnene og fortæller, hvad han/hun smagte. Læg vægt på ord som fx blød, hård, sød eller sur, når I taler om frugterne.

laer-dansk-i-udlandet_mid-banner13

 

4. Rollelege

Rollelege er gode aktiviteter, der bl.a. kan give børn et større ordforråd og udvikle deres sprogforståelse.

Indholdet af rollelegene kan variere efter dit barns interesser og ønsker. Men hvis I ønsker at lære barnet om fødevarer, så kan ’købmandsforretning’ være et godt sted at starte. Der kan også leges et besøg hos lægen, hvor en syg bamse eller dukke skal behandles. Her er det oplagt at tale om forskellige kropsdele, og hvad de hedder.

 

5. Hvem er jeg?

Hvem er jeg? er et sjovt spil, hvor dit barn bl.a. lærer at stille de rigtige spørgsmål og får styrket sit ordforråd og sætningsopbygning.

Den, der skal gætte, får et bånd rundt om hovedet, hvor der sættes et kort hvorpå, der er tegnet en genstand; vedkommende kan ikke se kortet og skal prøve at gætte, hvad der er på kortet, med hjælp fra de andre deltagere. De andre må ikke benævne kortet, men svare på de spørgsmål, der bliver stillet af deltageren med båndet på med ja eller nej. Eksempler på spørgsmål kan være: “Lever jeg i vandet?”, “Er jeg et farligt dyr?”, “Kan jeg spises?”, “Findes jeg i hjem- met?”.

Hvis dit barn har svært ved at stille de rigtige spørgsmål, kan du hjælpe hende eller ham ved fx at sige: “Du er et dyr”. “ Du kan lide ost” osv.

 

Læs også: